+31 (0) 6 51928950 info@werkatleetacademy.nl
Selecteer een pagina

Het verschil tussen dynamisch & statisch stretchen

Er is een groot verschil tussen dynamisch en statisch stretchen. We leggen je graag uit welke vorm je het beste tijdens de warming up kunt doen en welke je als cooling down kunt doen. Beide zijn overigens fantastisch wanneer je een beperkte range of motion ervaart waardoor je oefeningen niet op een juiste manier kunt uitvoeren en daarmee dus vaker last hebt van blessures.

Dynamisch Stretchen

Dynamisch stretchen betekent dat je vanuit beweging de spieren, pezen en gewrichten losmaakt en daarmee de range of motion vergroot. Je kunt het eigenlijk zien als bewegingen waarbij je de spieren afwisselend oprekt en ontspant. Je werkt hierbij zowel aan coordinatie en mobiliteit als aan lenigheid. De oefeningen vragen vaak extra controle en door de bewuste uitvoering wordt het lichaam echt klaargestoomt om aan het werk te gaan.

Het is altijd verstandig om bewust te kiezen voor dynamische stretches die betrekking hebben op wat de training gaat brengen. Ga je hardlopen? Kies dan voor dynamische stretches van het onderlichaam. Ga je zwemmen? Kies dan voor verschillende dynamische stretches van het bovenlichaam. Vanavond verzorg jij een bootcamp (fullbody) training? Zorg er dan voor de je verschillende dynamische stretches gebruikt die het hele lichaam wakker schudden.

Dynamisch stretchen is dus voornamelijk goed inzetbaar om op korte termijn aan de slag te gaan. Wij raden trainers altijd aan om een vorm van dynamisch stretchen terug te laten komen in een training en wel vóór de warming up. Op deze manier werkt de deelnemer aan zijn of haar mobiliteit en wordt de kans op blessures verkleint.

Hieronder een video met maar liefst 50 verschillende dynamische stretchoefeningen. Deze zijn opgedeeld in: 1. werken met pvc pijp. 2. easy going. 3. hand walkouts. 4. lower body. 5. grond werk.

Statisch stretchen

Statisch stretchen betekent dat je zonder beweging de spieren, pezen en gewrichten losmaakt en daarmee de range of motion vergroot. Hierbij werk je voornamelijk aan lenigheid, mobiliteit en flexibiliteit. Het statisch stretchen heeft een dusdanige impact op het lichaam, dat de spieren hiermee tijdelijk zwakker worden gemaakt. Na het herstelproces komen ze sterker en mobieler terug. Het is dan ook absoluut niet aan te raden om een vorm van statisch stretchen terug te laten komen in de warming up.

Statisch stretchen is daarentegen geweldig om het herstelproces te versnellen tijdens de cooling down. Statisch stretchen helpt het lichaam te ontspannen waardoor de spieren beter tot rust kunnen komen en het herstelproces op gang kan worden gebracht. Dit komt doordat vanuit statisch stretchen voornamelijk impact wordt gemaakt op het bindweefsel. Ook kan statisch stretchen worden toegepast om de mind tot rust te brengen. Een mooie benaming voor dit statische stretchen is Yin Yoga.

Yin Yoga is hedendaags een van de meest populaire vormen van yoga en niet voor niks… Hierover meer in onze volgende blog.