+31 (0) 6 51928950 info@werkatleetacademy.nl
Selecteer een pagina

Voedzame eerste maaltijd!

In onze vorige blog bespraken we Intermittent Fasting. Daarin gaven we aan dat het goed kan zijn voor je lichaam om je eerste maaltijd eens wat later op de dag te nuttigen. Uiteraard is het persoonlijk of je dit iedere dag wil doen of net als ik (Joep) een aantal dagen per week.

Hoe dan ook is het van groot belang dat je eerste maaltijd (net als alle maaltijden, dûh) een voedzame is. Hoe maak je dan zo’n voedzaam ontbijt? Daar helpen we je natuurlijk graag bij.

Wij zijn ontzettend groot fan van havermout als eerste maaltijd. Warm, koud, overnight, in een smoothie, in een cake, in pannenkoeken, in granola.. een groot feest!

Havermoutpap, mits zelf gemaakt, is een hartstikke gezond en voedzaam goedje. Havermout wordt gemaakt van haverkorrels en is een volkoren graansoort. Over het algemeen hebben volkoren producten, en met name de vezels uit volkoren producten, een goede invloed op het ‘slechte’ LDL-cholesterol en zorgt het er daarmee voor dat je minder risico hebt op hart- en vaatziekten.  Er is wetenschappelijk aangetoond dat havermout helpt het LDL-cholesterol te verlagen.

Heel even een korte uitleg waarom een te veel van LDL-cholesterol dan slecht is: LDL (lage dichtheid lipoproteïne) vervoert cholesterol (een bouwstofje voor onder andere lichaamscellen/weefsels) via de bloedvaten door de rest van het lichaam wanneer ergens iets beschadigd. Wanneer deze twee samen op pad zijn in het lichaam worden de namen gekoppeld: LDL-cholesterol. Op zich natuurlijk niks slechts! Maar wanneer er een te hoge hoeveelheid van LDL in het lichaam zit, kan de cholesterol zich vastkleven in de bloedvaten waardoor deze langzaam dicht slippen en daardoor kan het bloed minder goed kan stromen. Wat krijg je dan? Juist.. Kans op hart- en vaatziekten.

Terug naar de havermout. Havermout is geweldig wanneer je moeite hebt om op gewicht te blijven. Havermout verzadigt onwijs door de hoeveelheid vezels en het is ook nog eens relatief laag in calorieën. Zeker wanneer je de havermout met een plantaardige melk klaar maakt, blijft dat zo.

9 op de 10 Nederlanders eet te weinig groente & fruit, daarom is het slim om meteen fruit te nuttigen bij je eerste maaltijd. Daarnaast is fruit ontzettend lekker te combineren met havermout ontbijtjes. Win-Win dus!

Een voorbeeldrecept: Overnight Oats

Ingredienten:
– 40 gram havermout
– 10 gram gebroken lijnzaad
– 120 ml kokosmelk (of andere plantaardige melk)
– 1 tl kaneel
Toppings:
75 gram blauwe bessen
15 gram amandelen
10 gram geraspte kokos

Bereidingswijze:
Meng voordat je gaat slapen de havermout, gebroken lijnzaad en kaneel met de kokosmelk in een afsluitbare kom. Gedurende de nacht neemt de havermout het vocht van de ‘melk’ op en krijg je een heerlijk stevige havermout pap. ’s Ochtends hak je de amandelen fijn en verdeel je deze met de geraspte kokos en blauwe bessen over de havermout. YUM!

Tip: wanneer je juist moeite hebt met aankomen, verhoog je alle porties x 1,2 en de amandelen zelfs x2.

Geniet van deze heerlijk voedzame maaltijd! Heb je zelf havermout ontbijtjes die wij eens moeten proberen? Stuur ze vooral door ????